Ciastko bretońskie z jagodami






Jagody ... Mam do nich sentyment. W dzieciństwie uwielbiałam zupę jagodową z lanymi kluskami, która przygotowywała Babcia. Do zupy Babcia podawała tłuczone ziemniaki z boczkiem. Wybierałam boczek z ziemniaków, bo wtedy jeszcze go nie lubiłam:)
W związku z tym, że jagody wywołują u mnie bardzo mile wspomnienia, intensywnie je wykorzystuję w sezonie. Tym razem uwieńczyły przepyszny deser, którego bazę stanowi aromatyczne ciastko bretońskie. W tym przepisie ciastko udekorowaliśmy bitą śmietana z mascarpone, ale właśnie zdaliśmy sobie sprawę, że może nawet lepsza niż kremówka z mascarpone okazałaby się zimna, gęsta, kwaśna śmietana lub jogurt grecki ... Hmm, sprawdzimy następnym razem.

4 ciastka


Ciastko
80 g masła (bardzo miękkiego)
80 g cukru
Szczypta soli
Skórka starta z połowy cytryny
2 duże żołtka
100 g mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Krem
100 ml śmietanki 30%
1 łyżka cukru pudru
1 łyżka mascarpone

Jagody


Masło, cukier, sól i skórkę z cytryny ubijamy do uzyskania jednolitej, puszystej masy. Dodajemy żółtka i dalej ubijamy. Przesiewamy mąkę, dodajemy proszek i mieszamy całość szpatułką. Ciasto rozkładamy równomiernie w 4 wysmarowanych masłem kokilkach. Za pomocą namoczonej w zimnej wodzie łyżki wygładzamy wierzch. Pieczemy w 180° przez 12 min.
Wystudzone ciastka wyjmujemy z kokilek (nożem przejeżdżamy wewnątrz kokilki wokół jej brzegu, co ułatwi wyjęcie ciastka z kokilki).

Zimną śmietanę ubijamy, kiedy będzie już lekko sztywna dodajemy cukier, dalej ubijamy. Do ubitej śmietany dodajemy mascarpone, całość delikatnie łączymy za pomocą trzepaczki.

Wystudzone ciastko układamy na talerzyku, nakładamy na nie łyżkę śmietany z mascarpone, całość posypujemy jagodami. 


 



Komentarze

Popularne posty